Olen keräillyt mökille kirppiksiltä ym. vanhoja emaliastioita. Ne kuuluvat minun mielestäni vanhan mummonmökin tyyliin. Noukin ne komeron kätköistä esille, katsoakseni kuinka paljon minulle noita emaliastioita on vuosien saatossa siunaantunut.

1873369.jpg

Minulla on kaksi suorakaiteen muotoista emalivuokaa, jotka olen joskus ostanut pihakirppikseltä.

1873371.jpg

Sitten pari isompaa emalikulhoa ja toisessa on myös kansi.

1873372.jpg

Nämä pienemmät, matalahkot emalikulhot ovat aika nättejä. Monissa kulhoissa näyttää olevan erilaisia kukkakoristuksia.

1873373.jpg

Joskus löysin kirpparilta kolme punaista emalikulhoa ja tässä niistä nuo kaksi. Kuvan edessä olevat kulhot ovat pienempiä ja toisessa on ehkä tomaatin kuvia ja toisessa kukkasia.

1873374.jpg

Tässä kolmas punaisista kulhoista ja niitä vähäisiä mustaherukan rippeitä, joita pensaaseen oli vielä jäänyt kesäloman jälkeen kypsymään. Tuon sinisen emalikulhon, löysin joku aika sitten kirpparilta ja se oli pakko ostaa, kun siinä oli niin erilainen tuo kuviointi, noihin kukallisiin verrattuna. Tuossa kulhossa on ne ainoat karviaiset, joita yksi pensaamme tuotti.

1873375.jpg

Hauskoja emalilautasia olen myös löytänyt kirpparilta ja eipä mene kovin helposti rikki pikkuisenkaan käyttäjän käsissä. Nuo kukkaset näissäkin lautasissa miellyttivät minua.

1873385.jpg

Pari kivaa emalista vatiakin olen haalinut kokoelmaani.

1873382.jpg

Näitä emalisia lävikköjä minulla on kolme kappaletta. Tuo yksi on jännän mallinen eli ikäänkuin olisi paistinpannu, mutta reikiä siinäkin on pohjalla ja kukkakoristusta myöskin reunoilla. Kaksi lävikköä ovat niitä perinteisiä vanhan ajan läviköitä. Emalinen ratti puuttuu vielä kokoelmastani.

1873413.jpg

Tämän punaisen ison emalikattilan olen ostanut joskus 35 vuotta sitten pihamökkiimme jossa asuimme aikoinaan, kun yhteistä kotia rakensimme. Silloin se palveli tiskiveden keittämisessä kaasuhellalla. Nyt onneksi ei tarvitse välttämättä liedellä tiskivesiäänkään keittää, sillä saunan padassa se tulee joutuisammin.

1873377.jpg

Viimeisempänä, mutta ei vähäisempänä näkyy emalimukikokoelmaani. Siinä on yksi iso emalimuki, pari keskikokoista ja ihan normaalikokoisiakin. Pari emalista kahvikuppiakin löytyy ja toisen lautanen on kyllä jossain mökin kätköissä, tallella sekin.

Sellaista isoa oranssinsävyistä kasaria himoitsen, mutta en ole vielä löytänyt sopuhinnalla hyväkuntoista, jossa voisi vaikka tehdä simaa tai käyttää muihin kotitaloustoimiin.  Emalinen kahvipannukin olisi mukava saada.