Viikko on vierähtänyt hieman eri tunnelmissa kuin olin ajatellut. Viikko sitten jouduin jättämään hyvästit Soneran huoneistoliittymälle ja tarjottiin tilalle Asdl-liittymää ja nopeampaa laajakaistayhteyttä. Torstaina sain ovelta ovelle-kuljetuksena tukiaseman, joka piti olla helposti liitettävissä verkkoon. Koska itse en ole mikään haka näissä lataushommissa, niin minulle tarjoutui apua. Siskonpoika tuli avitamaan tätiä ongelmissa. Nuorethan ovat tottuneet huseeraamaan näiden laitteiden kanssa, joten oletimme, että homma hoituu ongelmitta. Mitäpä vielä....ohjeet olivat puutteelliset ja lankapuhelimella soitettaessa laajakaista häiriköi mahdottomasti ja niiden saman aikainen käyttö ei ollut mahdollista. Mietimme, että missä ongelma ja olemmeko luoneet yhteyden oikeaan verkkoon.
Yritin soitella Soneran asiakastukeen 20 minuuttia, mutta sitten luovuin, sillä homma ei päässyt etenemään ja päätimme soittaa Soneran maksulliseen tukipalveluun. Sinne pääsi nopeammin, mutta hinta onkin 1.99 euroa minuutilta ja tukesta emme tulleet paljon hullua hurksaammaksi. Sen vain saimme tietää, että piuhat tulevat lähiverkkoon ja seinän ja johdon väliin tulee asdl-pistoke väliin. Ongelma vain jatkui ja mietimme, että toivottavasti linja on oikein laitettu, ettei normaali puhelinlasku raksuta koko ajan, kun nettiyhteys on päällä. Yritin jälleen saada yhteyttä Soneran tekniseen tukipalveluun, jotta tilattua laajakaistaa päästäisiin käyttämään. Äänite puhelinyhteydessä toisti tämä tästä, että "Tiesittehän, että Sonera palvelee maksullisessa tukipalvelussa, jos yhteytenne on kunnossa ja puhelu maksaa 1,99 euroa minutti". Tiesinhän minä ja tulin sen oikein hyvin tietäneeksi, kun kuuntelin tiedotetta tunnin, kunnes yht'äkkiä nauhalta kuului tiedote, että palvelulinjamme sulkeutuu ja palvellaan jälleen seuraavana päivänä.
Ei voi olla totta, että olen joutunut odottamaan linjalla tunnin ja sitten yhteys katkaistaan ja joudun maksamaan tyhjästä palvelusta puhelinmaksuja.
Näin sitten jätimme laajakaista asennuksen sikseen ja käytin illalla konetta, peläten koko ajan, että yhteys ei olisikaan oikein. Onneksi kukaan ei soitellut lankapuhelimeen enää siihen aikaan illasta tai muuten minun olisi pitänyt katkaista yhteys puhelun ajaksi.

1311293.jpg

Seuraavana päivänä yritin iltapäivällä saada uutta yhteyttä Soneran tekniseen asiakastukee, kun kone takkuili ja yhteys katkesi vähän väliä. Jonotin puhelimella, jonka tautamusiikkiakaan en juurikaan kuullut. Vaimeaa puhettä välillä eli se samainen nauha, joka edellisenäkin päivänä pyöri, mutta missään vaiheessa kukaan ei kertonut kuinka pitkä jonotusaika on Soneralla. Jonottamisen ohessa kirjoittelin Soneralle "risuja" nettisivuston kautta, mutta mitäpä sekään auttaa, kun kukaan ei varmaan niitä lue tai perusta niihin mitenkään.
Uskokaa tai älkää, mutta aikaa jonottamiseen kului kolme tuntia. Kuinka se voi olla mahdollista? Loppujen lopuksi naisääni vastasi ja sain hieman myötätuntoisen valituksen, että minulla on ollut niin huono tuuri ja olen joutunut jonottamaan niin kauan. Valtakunnallisesti kuulema on ollut parina päivänä eli viime viikon torstaina ja perjantaina isoja ongelmia sähköpostipalvelimella. Kerron kyllä, että hermot menee, kun kolme tuntia joutuu odottamaan palvelua ja lisäksi edellisen päivän soitot eli yhteensä kahtena päivänä puhelimessa Soneran linjoilla n. 5 tuntia.
Kyselin, että kuuluuko tukiasemaan ns. häiriönpoistajaa ja minulle kerrottiin, että ei kuulu ja se pitää itse ostaa ja niitä saa edullisesti tavarataloistakin. Selvittelimme hieman muitakin ongelmia ja hän totesi, että koneeni saattaa olla sen verran vanha ja hidas, jotta sekin vaikuttaa tuohon nopeuteen ja tökkimiseen. Jos edelleen tökkisi, niin minun käskettiin ottamaan yhteyttä toiseen numeroon. Kyselin mikä se tekninen tuki mahdollisesti olisi? Onko kyseessä se maksullinen tuki vai? Ei kuin teknisen tuen palvelunumero, mutta juuri siihenhän olin soittanut kolmisen tuntia. Asiakaspalvelija totesi, että ovat sitten kääntäneet puhelun asiakastukeen, kun teknisessä tuessa on ruuhkaa niin paljon. Kyselin, että saako sitä soittaa tuohon asiakaspalveluunkin ja saa, mutta teknisellä tuella voi olla paremmat palvelutoiminnot.
Eihän minun muu auttanut sitten kuin odottaa lauantaita ja lähteä sitten miehen kanssa etsimään niitä häiriönpoistajia.

1311296.jpg

Tämä on se pistoke, joka Zyxelin tukiaseman kanssa tuli, mutta kukaan ei kertonut mitään sen enempää siitä. Menimme ensin Vantaalle Jumboon ja sieltä bongasimme Soneran palvelupisteen, mutta eihän he näitä häiriönpoistajia myyneetkään, vaan opastivat Tietokulmaan. Siellä meille esiteltiin juuri tuon kuvassa olevan pistokkeen välissä olevaa lisäkappaletta ja totesimme, että juuri sellainenhan meillä on. Hintaa kyseisellä häiriönpoistajalla oli liikkeessää 7,95. Päätimme vielä mennä etsimään Elisa-shoppia. Siellä meille esiteltiin aivan samanlaista laitetta ja ihmettelimme, että kun tukiasemassa on samanlainen liitäntäkappale, mutta puhelut väin häiritsevät yhteyttä. Ei kuulema pitäisi. Sitten vasta hoksasimme, että pitääkö muissakin huoneistossa olevissa puhelimissa olla vastaava välikappale ja kuulema pitää. Ostimme Elisalta kaksi kappaletta niitä häiriönpoistajia lisää ja hinta olikin....yllätys, yllätys....vain 4 euroa kappale. Ajatella, että Tietokulmassa olisimme joutuneet maksamaan lähes puolet enemmän, joten kannattaa kyllä kysellä hieman hintoja. Kotiin päästyämme mies asensi häiriönpoistajat paikoilleen ja nyt yhteys toimii moitteettomasti. Jospa tuo tieto olisi lukenut ohjeissa ja muutenkin ne tiedot olisivat olleet ymmärrettävissä. Pieni läpyskä oli vain mukana ja siinä muutama rivi, jossa todettiin, että tarivtset vain tietokoneen ja yhteyden ja asennus on toimii hetkessä. Olisimme säästäneet monta rahaa, kun ei olisi tarvinnut roikkua turhaan Soneran tukkoisella linjalla.  Näin ollenhan Sonera saa lahjaksi antamastaan tukiasemasta hinnan pikkuhiljaa takaisin katteettomilla puhelinpalveluilla eli kun joutuu jonottamaan "ei mitään" palvelua.
En vieläkään ymmärrä, että miksi meille sanottiin, että tukiasemaan ei kuulu häiriönpoistajaa, kun se siinä oli, mutta emme tienneet että laite on se välikappale, johon tulee puhelin ja tietokoneen piuha kiinni ja se tuikataan sitten seinään.
Laajakaistan muutos on vienyt kiireisestä viikko-ohjelmastani aikamoisen ajan, joten moni muu homma on jäänyt tekemättä ja siksi tämäkin postaus tulee viikon myöhässä. Toivottavasti tämän laajakaistan kanssa ei tule lisäongelmia tai sitten pitää totisesti miettiä mitä tilalle.

Ps, Ota osaa juhla-arvontaani, aikaa 25.2.2008 asti ja osallistua voi täällä.