Aamupäivällä puhelin pirisi ja kiiruhdin vastaaman, ennenkuin puhelu katkeaisi, sillä langattomasta puhelimseta oli akku tyhjentynyt ja piti juosta toiseen huoneeseen ehtiäkseen toimivaan puhelimeen. Kukapa muukaan siellä saattoi olla, kuin lehtimyyjä. Tosin hän ilmoitti heti, että koska olen ollut "hyvä asiakas", niin Valitut Palat haluaa kerrankin antaa minulle ilmaiseksi lehtiä ja saisin vielä turvaliivitkin kaupan päälle. Tosin ilmaislehdistä joutuisin kyllä maksamaan 2,40 euroa/ lehti, posti- ja käsittelykuluina. Sanoin, että eihän se silloin ole ilmainen, sillä se on jo yli 12 mummoa. Lehtimyyjä totesi, että oikea hinta onkin yli 30 mummoa. Mainitsin jo aiemmin, että en yleensä ehdi lukea lehtiä, sillä eilenkin löysin läjästä avaamattoman joulukuun alun Kodin Kuvalehden. Hän sanoi, ettei näissä olekaan mitään juoruja jne. Intin vielä, että turha minun on maksaa edes sitä 2, 40 euroa, sillä en jaksa enkä ehdi lehtiä lukea ja miksi maksaisin turhaan edes tuota summaa, jos lehdet jäävät lukematta. "On sinulle tullut aiemminkin." Juu, on minulle tullut etupäässä VP:n kirjoja. Mietinkin äsken, että lehteä sieltä en ole tilannut varmaan yli 20 vuoteen. Kauampa muistavatkin minun olleen hyvä asiakas. Vuosien saatossa olen kylläkin tilannut kirjoja sieltä, mutta en mitä tahansa, vaan niistäkin sellaisia, jotka liittyvät elämään ja harrastuksiin. Tosin olen myös kirpputoreilta heidän kirjojaan löytänyt edullisemmin.
Kun myyjä ei saanut vastakaikua, niin sitten hän totesi: "Ei sinun ole mikään pakko ottaa. Pyyhitään sinun nimesi sitten listalta pois.". Sen jälkeen kuului vain TUUT-TUUT-TUUT, eli puhelu poikkaistiin. Sanoin varmaan tyhjälle, että kiitos soitosta.

Totesin vain, että ilmaisia lehtiä ei kustantajat kyllä jakele kiitokseksi. Sitten lehti on ilmainen, jos siitä ei tarvitse maksaa mitään ja ihan hyvää hyvyyttään sen kiitoksena lähettävät.

345945.jpg
Valittujen Palojen kirjoissa on enemmän luettavaa ja tietoa ei tarvitse ahmia kuukauden aikana

ILMAISIA LEHTIÄ TARJOLLA

Minulla tosin olisi ilmaisia lehtiä tarjolla, jos joku tulee hakemaan. Vuosikymmenien saatossa on nurkkiin kerääntynyt käsityölehtiä, joista luopuisin, tai olsin luopunut jo aikaa sitten. Pääsääntöisesti minulla taitaa olla  80-90-luvulta, mutta voi olla vanhempiakin lehtiä. Kerran eräs naisihminen kirpputorilla lupasi tulla hakemaan niitä, mutta ei ole näihin päiviin asti näkynyt. Hänen lapsensa olivat yhtä aikaa käyneet koulua omieni kanssa ja tunnisti minut kirppiksellä. Hän sanoi mieltyvänsä vanhoihin kaavoihin ja malleihin ja lupasi pariin otteeseen hakea, mutta ei ole näkynyt, joten en enää odottele josko joskus ilmaantuisi. Tokkopa, kun siitä on jo toista vuotta aikaa.

Minnekäs muuten kategoriat ovat hävinneet?....Löytyikin vain yleinen.