Olen tässä jo lähes kaksi viikkoa odotellut puhelinsoittoa hammaslääkäriin, ajansaamista varten. Soittelin toissa viikolla Koillis-Helsingin keskitettyyn ajanvaraukseen, saadakseni helmikuulle ajan erikoishammaslääkärille, jolla olen käynyt ienhoidossa. Aikoinaan kävin ienongelien takia Helsingin Hammaslääketieteen laitoksella hoidossa ja siellä kaikki toimi ihanteellisesti. Kuitenkin jossain vaiheessa tuli hammaskirurgille resurssipula hoitaa kaikkia potilaitaan ja hän ehdotti, että siirtyisin oman hammashoitolani hoitoon. Helsingissä olisi viisi sellaisiin ienhoitoihin erikoistunutta hammaslääkäriä, joista oma terveyskeskuslääkärini olisi yksi heistä. Epäilin silloin, että näinkö tuo toimii ja saanko ajan tarvittaessa ja säännöllisesti. Otin siis riskin tai olisiko minulla ollut edes vaihtoehtoja...kaupunkihan hoidoista päättää. Tähän mennessä olen saanut ajan aina tietyin välein. Olen käynyt yleensä kolme kertaa vuodessa tuolla hammaslääkärillä ja paikkaushoito tehdään sitten kuten muillakin asiakkailla eli jonolistan mukaan. Sen tekee ihan eri hammaslääkäri ja helmikuun puolessa välissä on paikkausaika varattuna.

Yhteys terveyskeskuksen ajanvaraukseen tapahtuu ns. keskitetyn ajanvarauksen kautta. Siellä tarkkaan kyseltiin miksi tarvitsen aikaa ja miksi en ole sitä saanut? Selitin käyneeni viimeksi syyskuussa ja silloin ei minulle voitu uutta aikaa antaa, kun tämän vuoden työlistat eivät olleet vielä käytössä. Pitäisi siis soittaa ja varata uusi aika. Minkäs teet, kun terveyskeskuksen ajanvaraus ei uutta aikaa tälle hammaslääkärille voi antaa. Lupasivat jättää soittopyynnön. Odotin muutaman päivän ja kun soittoa ei tullut, niin päätin kysellä uudelleen.

Sain hieman tylyn tuntuisen vastauksen kysymykseeni, että miten saan helmikuulle ajan tuolle hammaslääkärilleni. Piti taas selittää juurta jaksain, että miksi minun pitää päästä hoitoon. Tämä on aikoinaan minulle määrättyä hoitoa, potilaan eliniän ajaksi. No, löytyi kai sieltä kirjoista ja kansista maininta, että helmikuulle pitäisi saada uusi aika, mutta edelleenkään sitä ei voida minulle antaa. Syy siihen on se, että hammaslääkäri ei ole luonut keskitettyyn ajanvaraukseen aikoja, joita voidaan antaa. Hammaslääkäriasemalle ei saa soittaa asiakkaat...puheluita ei oteta vastaan. Säädökset kieltävät soittamsta hammaslääkärilleään. Ihmettelin, että pitääkö minun lähteä muutaman kilometrin päästä naapurikaunungin osaan kysymään aikaa, jota en todennäköisesti saa vastaanottovirkailijoilta. Puhelimeen vastannut naishenkilö tuumasi siihen äkäisen oloisena, että enkö halua siis uusia tuota soittopyyntöäni? Eihän minulla muutakaan mahdollisuutta ole hammaslääkäriajan saamiseksi. En voi siis itse soittaa hoitolaan, niin täytyy vaan odottaa, jos jossain vaiheessa hammaslääkäri ottaisi yhteyttä ja jos ei ota, niin jään vaille tätä tärkeää hoitoa. Ongelmani ovat ikenien liikakasvu, joka johtuu syömistäni lääkkeistä ja lisäksi on jouduttu tekemään hammasongelmien vuoksi osaproteesit sekä postliinikruunuja. Hammaskiveä joudutaan siksi poistamaan lääkesuojassa normaali useammin, jotta en saisi pahempia tulehduksia. Lisäksi minun pitää aina ennen hoitoa ottaa antibiottisuojalääkitys, tulehdusvaaran vuoksi.

Tänne hammashoitolaan minun pitäisi saada aikaa, mutta minneköhän sen ajanvaraus on oikein keskitetty? Pitänee ehkä odotella sitä paikkausaikaa ja ihmetellä asiaa tuolle toiselle hammaslääkärille, jos hän voisi jotain tehdä asian suhteen. Mainitsin ajanvaraukseen vielä sen, että helmikuussa minulla on muitakin lääkärikäyntejä ja hammaslääkäriä, joten ehkä heidän tarjoamansa aika ei sovi, jos asiaa vitkutetaan kovin pitkälle. Hän tuumasi, että aikaa voi sitten siirtää...Kysynkin vaan, että missä sitä voi siirtää, kun ei ajanvarauksesta nytkään saa aikaa?

Mikäköhän tässäkin systeemissä mättää?

Edit 21.1.2009, klo 20:15:

Pari tuntia sitten, illansuussa soitti tuo kaipaamani hammaslääkäri puhelinsoiton, tarjoten aikaa vastaanotolleen. Helmikuussa ei ollut aikoja enää tarjolla, joten piti tyytyä maaliskuulle. Äkkiseltään en muistanut suunniteltua konserttikäyntiä, joten sain ajan ennen maaliskuun puolta väliä. Onneksi sain sopivan päivän, sillä muuten olisi tullut ongelmia, sillä vain keskiviikkoisin olisi ollut aikoja tarjolla. Nyt vaan pitää toivoa, että ei tule esteitä.  Näyttää siltä, että kyseinen hammaslääkäri on hyvin varattu ja kiireinen. Luulen, että hän kiertelee muissakin hoitoloissa, kun vain oman alueen sisällä. Parempi kai, että soitti myöhään, kuin ei ollenkaan. Kiirettä pukkaa.  Muistutti vielä niistä antibioteista.