LAIVALLA

Tulipa matka heitettyä. Kerrottakoon hieman Tuhkoholman risteilystä, josta palasimme tänään aamupäivällä kotiin.

Lähtö tapahtui torstaina iltapäivällä Silja Symphonyllä  yhdessä miheni ja kahden varhaisnuoren lapsenlapsemme kanssa. Alkujaan hieman pelotti, ettei vaan olisi myrkyä luvassa. Matka meni siltäosin varsin hyvin.  Mitä nyt takaisintulessa hieman puolenyön aikaan keinutti, mutta ei mitenkään tavaomanista enemmän.

Meren rantakaan ei ollut jäässä. Ihan sataman tuntumassa oli jäälauttoja kellumassa, mutta avomerellä oli aivan sulaa.

Olipas kuitenkin kylmän näköistä.

Tämä oli toinen kerta, kun tuli matkattua Silja Linen laivalla. Kauppabulevardi oli upean näköinen ja osassa hyteistä ikkuna näkymä tuli suoraan kappakujalle. Meillä oli ns. vapaalippu risteilylle ja tilasin sen ohjeiden mukaan netistä. Satamassa virkailija sanoi, että teillä on B-luokan varaus eli hyttinne on merkitty alhaalta, mutta lippu kyllä oikeuttaisi parempaan hyttiin tai haluammeko jostain syystä olla alhaalla? Sanoin, etten missään nimessä halua ja toki vaihdan ne parempaan hyttiin eli ikkunalliseen 9-kannelle. Näin saimme oikein kivan hytin tyttöjen kanssa. Syömistäkin oli pantattu ja heti ensimmäiseen kattaukseen olimme varanneet ruokailun. Ainoa jota ihemettelin, että varausta ei näkynyt, mutta onneksi saimme pöydän neljälle ekasta kattauksesta. Tosin sanoin, että paluumatkalle olin myös varannut ekaan kattaukseen ja virakilijan piti se laittaa ylös. Todellisuudessa samoin puuttui palatessamme varaus, mutta pääsimme syömään.

Tässä nälkäiset ruokailijat odottavat buffettiin pääsyä. Ruoka oli hyvää ja sitä tuli syötyä mahat pullolleen. Jälkiruokapöytä oli niin houkuttavan herkullinen ja niin tuli syötyä vähän yli tarpeitten niitä makeita kaiken muun lisäksi.

Illan kohokohta oi riverdancheshow. Nopeasti liikehtiviä naisia ja miehiä esiintyivät taidokkaasti meille ja meininki oli iloista.

TUKHOLMASSA

Tytöt olivat jo laivalla selailleet tulostamiani esimerkkejä paikoista, jossa mahdollisesti kannattaisi käydä. Niinpä olin mielessäni hahmotellut reittiä miten lähedetään shoppailemaan. Ostimme perhelipun (8,40 e) turistibussiin, jolla pääsimme keskustaan. Keskustasta suuntasimme kulkumme Kungsgatania pitkin, josta erkanimme yhdelle sivukadulle etsiäksemme tiettyä vaatekauppaa. Tosin monet liikkeet aukaisivatkin ovensa vasta klo 11 eli aika myöhään verrattuna Suomen aukioloaikoihin. Joitain rihkamakauppoja oli auki ja siten ostimme jotain pientä matkan varrelta, kuten itselleni ja tytölle silikoniset sudit.

Jatkoimme matakaa Högtorgetille päin eli torille. Katselimme kaikkea, mutta mitään emme ostaneet sieltä.

Toiselle tytöistä löytyi takki ja sitten jatkoimme matkaa Maijun mainostamaan askarteluliikkeeseen Panduroon. Löytyihän se, mutta vähävaraisena tuli hieman nuuka tulle ja ei oikein olisi raaskinut paljon ostaa, kun ei tiennyt onko jossain matkan varrella vielä jotain kiinnostavaa. Kuitenkin ostin vähän yhtä sun toista askarteluun ja maalaukseen liittyen.

Pandurosta ostin decopaperia, ääriviivatarroja eli numeroita, akryylipensseleitä lajitelman, helmiä purkillisen sekä kärkipihdit. Otin mukaani vielä Panduron kuvastot, jotta voi kotona selata mitä kaikkea siellä olisi tarjolla. Kyllähän niitä voi netinkin kautta tilata, jos haluaa.

Jalat olivat aika väsyneet kun kävelimme viisi tuntia shoppailemassa. Tyttöjen teki mieli mennä vähän joka paikkaan matkan varrella. Kävimme Åhleansissa. Ostin sieltä pari kerää sport-lankaa.

Mikä vähän ihmetytti, niin siellä ei ollut kuin juuri nimeksi neulelankaa...ehkä viittä eri lajia ja värivalikoimia ei juurikaan ollut. Mietinkin, että missäköhän Ruotsissa myydään lankaa ja esim. Lundbyn nukkekodin kalusteita? Lundby on ruotaslainen nukkekoti, mutta missään en nähnyt kalusteita myytävän...en edes isossa tavaratalossa. Hermot jo meinasivat mennä siellä kassajonossa, kun aikaa ei ollut paljoa käytettävissä ja lähes puoli tuntia joku teki matto-ostosta ja näytti olevan epäselvää alennuskortin edusta. Sitten vielä pankki- ym. kortteja vekslattiin ja myyjä soitteli sinne sun tänne. Loppujen lopuksi "pimahdin" ja päätin mennä toiseen päähän kerrosta uuteen kassajonoon. Sinne päästyäni myyjä lähti kävelemään. Huh, no hetken päästä palasi ja sain ostokseni maksettua. Meinasin kyllä jo hetken, että vien langat takaisin hyllyyn, enkä jää niiden maksamista odottamaan. Ehkä reissussa tulee hieman väsyneeksi, kun jalatkin olivat ikään kuin tulessa kävelyn jälkeen. Kuitenkin piti vielä käväistä ainakin pienen matkan verran Vanhan Kaupungin kauppakujalla. Sieltä oli ihan pienoinen pakko ostaa tosi edulliseen hintaan suhteellisen iso posliininukke.

Toki kaikkea muutakin tuli ostettua, kuten tuliaisia pienille tytöille, jotka jäivät kotiin. Jokainen oli saanut jotakakin ja vielä bussiterminaaliin kävellessä piti ohittaa ensimmäisiä liikkeitä, joissa tytöt halusivat vielä käydä. Näin oli jokaisella jotain kotiin viemistä ja rahat tuhlattu.

Vielä piti esittelemän Henkasta ja Mauksata ostamani pinkit helmiäiskorvikset ja laivalta miehen ostama kaulakoru minulle. Näin tuli jotain koreuksiakin hankittua.

Onnellinen olotila oli kun pääsimme linja-autoon istumaan ja leputtamaan jalkojamme. Tanssikaan ei maistunut illalla laivalla, sillä päivän liikunnan tunsi kyllä jaloissaan.

LAIVALLA JÄLLEEN

Pääsimme jälleen seisovan buffet-pöydän ääreen ja nautimme hyvästä ruoasta. Illemmalla kuuntelimme karaoke esityksiä ja tytötkin rohkenivat esittämään. Hienosti meni.

Samat esiintyjät pitivät puolen yön aikaan tanssiesityksen kuin edellisenä päivänäkin, mutta esitysnumero oli vain toinen . Tosi upeaa katseletavaa tämäkin. Aika myöhään menimme tyttöjen kanssa nukkumaan  ja aamusella aikainen herätys pakkaamaan matkatavarat takaisin laukkuihin ja aamupalalle, jonka jälkeen olikin laiva jo saapumassa satamaan.

Yhtä aikaa lähdimme edellisenä päivänä Viking Linen kanssa ja samaan aikaan saavuimme satamaan. Ikkunasta seurasimme kilpailija rantautumista ja kuinka lokit lensivät kilpaa paattien tuntumassa etsien meren pintaan eksyneitä kaloja. Rantajäätiköstäkään ei ollut enää mitään jäljellä vaan nekin vähät oli sulannut.

Reissu oli ihan mukava, rahat loppu ja pikkutytöt iloisia tuliaisitaan. Ehkä ensi yönä uni maitaa paremmin kuin keinuvassa laivassa, jossa oli littanat tyynyt ja jousitukseltaan kuluneet vuoteet. Tuntui tämän tästä, että liukuisi vuoteesta lattialle. Poissa hyvä....kotona paras.