Eilen näytin jo Helsinki-risteilyn kuvasatoa, purjeveneistä ym. liikkuvista paateista. Matkalla näkyi myös monen moisia kauniita rakennuksia ja saaria.

Kauppatorilta lähtiessämme ohitimme ensin Valkosaaren, joka sijaiteee Klippanin vieressä.. Valkosaaren vuonna 1900 rakennettu huvilatyyppinen ravintola on kesäkauden parhaita juhlapaikkoja.

Seuraava saari on Klippan.

Tämäkin ravintola-Klippan on myös jo yli sata vuotta vanha. Itse en ole kertaakaan siellä käynyt. Yhden kerran olimme menossa kerhon kanssa, mutta kun ei ketään tullut sovittuun aikaan venelaiturille, niin minäkin käännyin kannoilleni ja lähdin muualle. Ehkä on rahapussillekin parempi, kiertää sisävesialuksella vain hieman kauempaa.

Ihana pieni "majakka" ja jännästi meren aallot ovat värjänneet kallion vesirajan vihreäksi.

Suomenlinnassa on kyllä tullut käytyä useamminkin. Muistan vielä, kun 70-luvulla kävin melkein joka toinen päivä saaressa, kun silloinen sulhaseni (nykysin se sama mies, joka asuu täällä), oli intissä Suomenlinnassa venemiehenä. Suunnilleen joka toinen päivä oli kaverilla lomaa ja joka toinen päivä siipallani. Silloin kun hän oli passissa, niin minä olin yleensä siellä. Tuo reitti tuli hyvin tutuksi niiden kukausien aikana. Tosin saarelle vievä paatti on nykyään uudempi kuin silloin. Hyvin nostalginen paikka tuo Suokki ja pikkutyttönä kävimme kansakoululuokan kanssa monesti kevätretkellä siellä, kun ei siihen aikaan mitään pitkiä luokkaretkiä tehty.

Korkeasaaressa ei ole tullut käytyä moniin vuosiin. Ennen sitä piti lasten kanssa käydä melkein joka kesä ja joskus useimminkin. Täytynee kai mennä joku kerta katsomaan, mitä elämiä siellä nykypäivänä näkee. Tuossa Korkeasaaren lautta kuljettaa matkustajia rantaa kohti. Toki saarelle pääsee kävellenkin Mustikkamaan kautta, mutta tuossa veneilyssä taitaa olla enemmän sitä kesätunnelmaa.

Tämän saaren nimeä en edes tiedä...lienee kuitenkin joku Suomen armeijan omistuksessa oleva rakennus ja valtioin lippu hulmusi salossa. Jos joku sen tietää, niin avatkoon salaisen arkkunsa ja kertokoon sen muillekin.

Edit 1: Pippuri selvensi, että kyseinen saari on Hylkysaari. Minulla on ollut joku pieni aukko sivistyksessä, kun en ole sitä tiennyt.

Kohti rantaa tullessamme, ohitimme pienen ja sivän luodon, jossa oli harmahtava mökki...hieman kunnostusta vailla. Tällainen pieni kesämökki olisi kiva ja aivan keskustan tuntumassa. Lokkeja ja kaiken maailman kalatiiroja kyllä riittäisi siellä seuralaiseksi.

Tässä toinen unelmieni pikkusaari, jota aina ihailen näillä merimatkoilla. Tämä on piiriun verran lähempänä kauppatoria, kuin tuo toinen luoto. Hieman rönttöseltä näytti rakennuksen takaosa, kun ajoimme siitä ohi. Tuollaisella paikalla ei voi talon taakse jemmata nitään näkymättömiin, sillä joka suunnasta on yhteys isoille valtamerilaivoille ja muille merellä liikujille.

Näin paattimme lipui takaisin, kohti Kauppatoria, jossa lokit kaartelivat myyjien tiskien yllä ja autojen katoilla, kun kauppiaat olivat keräämässä päivän myyntitavaroita pois. Otin rannasta käsin vielä kauniita kuvia ja matkalla asemalle räpsin yhtä sun toista. Harvoin meikä lähtee kaupunkiin, niin täytyy ottaa tilaisuudesta vaari.

Olipa kaunis päivä, hyvä ruoka, mukavaa seuraa ja paljon kaunista kuvattavaa.

Aurinkoista ja mukavaa viikonloppua kaikille bloggaajille.