Tarinamaantainin 51. aihe on KAAVA.

Pitkästä, pitkästä aikaa päätin osallistua tähän tarinamaantaihin.

1980728.jpg

KAAVA

Kauan sitten, kun olin vielä työelämässä, oli joillain työtovereillani tapana teetättää minulla pieniä palveluksia. Lähinnä oli kyse korjausompeluksista ja muista käsitöistä, joihin heillä itsellään ei ollut taitoja tai mahdollisuuksia. Kerran eräs työtoverini ehdotti minulle, että tekisin  hänen silloiselleen miesystävälle kalotin, koska hän oli juutalainen ja tarvitsisi kalottia eli sellaista päähinettä, synagogassa käydessään. Minulla ei tietenkään ollut minkään laista käsitystä siitä minkälaisen tuon kalotin pitäisi olla. Työtoverini selosti "asiantuntevasti", että eihän minun tarvitse muuta kuin piirtää esim. lautasta apuna käyttäen pyöreä ympyrä, jonka leikkaisin neljään osaan. Sitten vaan ompelisin saumat kiinni ja kääntäisin päähineen alalaidan siististi sisään päin. Itse asiassa olin kyllä aika kummastuneen näköinen ja ihmettelin, että eihän siitä tule kuin samanlainen pyöreä läpyskä, kuin mitä se kangas olisi ollut ennen sitä lohkomista. Työtoverini myötäili, ettei sen kummoisempi siitä pitäisi tullakaan.

Tietenkin asiakas on aina oikeassa ja tehdään niin kuin pyydetään, vaikka minusta se tuntui kyllä perin hölmöläisen hommalta tuo idea. Seuraavana päivänä sitten vein ns. kalotin töihin ja työkaverini kiitteli ja oli mielissään, mutta minä edelleen yhtä ihmeissäni siitä mallista. Ihmettelin itsekseni, että miksi se piti leikata neljään osaan ja sitten ommella samaan malliin jälleen kiinni. En ole koskaan käynyt juutalaisten kirkossa, ja mietin kyllä päähineitä, joita olin televisiossa ja lehdissä nähnyt, että minusta ne kyllä näyttivät kaarevilta eivätkä "lautasilta".

Yön yli nukuttuamme ja jälleen töihin palattuamme, työtoverini kiiruhti luokseni. Siinä hän anteeksi pyytäen selittämään, että olinkin ollut oikeassa, että kalotti kuuluikin leikata neljästä kaarevasta palasesta, jotta siitä tulee sellainen joka pysyy päässä. Eihän siinä muu auttanut kuin laittaa homma uusiksi. Onneksi vielä minulla sattui olemaan mustaa samettia varastossani, joten oikeamman näköinen kalotti saatiin tehtyä. Monesti olen kyllä nauranut näille ompeluksilleni, joita tämä työtoverini minulle teetätti, sillä tämä ei ollut ainoa kerta, jolloin oli ihmettelemistä annettujen ohjeiden kanssa.

1980744.jpg
Onko järkee vai ei....siis tässä päähineen kaavassa?