Tänään pääsin vihdoin Hammaslääketieteen laitokselle erikoishammashoitoon. Toista kuukautta sitten oli jo varattuna aika, mutta herpeksen vuoksi jouduin silloin sen perumaan. Onneksi nyt ei tullut samaa vaivaa tällä kertaa. Aamusella piti napata pari antibiottia suojalääkitykseksi. Sitten matkaan. Samassa paikassa toimii Helsingin hammashoidon päivystys kipupotilaille. Nytkin siellä oli lukuisia päivystyspotilaita odottamassa vuoroaan.
Minulla oli aika erikoishammashoitajalle. Hammashoitaja puhdisti ienrajat ultraäänellä ja sitten hammaskivi poistettiin hamapaista ja vielä fluorattiin viimeseksi. Nyt täytyy vielä tehostaa hamapaiden hoitoa, kun minulla on ongelmana ikenien liikakasvua, joka johtunee lääkkeistäni. Se lisää myös ientulehduksia. Tämä hampaiden hyvinvointi on erittäin tärkeää, kun ei mitään tulehduksia saisi tulla. Suuhan on sellainen aikapommi, joka kautta isot tulehdukset voivat laukaista pahojakin verenmyrkytyksiä. Siksi ennen elinsiirtoakin joudutaan poistamaan useammilta ihmisiltä huonosti juurihoidettuja sekä muuten huonoja hampaita.

Kotiin palatessani ihailin taas luontoa. Täällä etelässä on jo omenapuut kukassaan sekä syreeneissä on nuppuja. Kohta varmaan saadaan ihailla kauniita kukkia niissäkin puissa. Aamulla näin päiväkohdin pihapiirissä kauniisti kukkivan koristekirsikkapuun.

610694.jpg
kevättä ilmassa....

Kotiin tulessa olin aika väsynyt ja poikki, kun olen ollut hieman huonolla ravinnolla. Tänäänhän minulla on ns. dieettipäivä. Huomenna on ne tähystykset, joten tänään saan syödä vain kirkasta nestemäistä ja liemimäisitä, suurustamatonta ravintoa. Kohta on kolme litraa vanilijalle maistuvaa tyhjennysainetta mennyt. Tosin jouduin soittamaan klinikalle ja osastolta kysymään neuvoa, kun annetussa pakkauksessa oli vain kolme pussia, kun ohjeen mukaan pitäisi ottaa neljä pussia. Pussillinen jauhetta lisätään litraan vettä ja laitetaan kylmään, jotta on helpompi nauttia. Eihän tämä kaikkein mukavampia päiviä ole, mutta onneksi tällaisia tutkimuksia ei ole kuin kerran vuoteen tai pariin. Onneksi kotoa löytyi vielä yksi ennen saamani purkki, jossa on vähän vastaavaa jauhetta, joten tarvittaessa sen sitten käytän. Ei siksi tarvitse siis lähteä klinikalta uutta pussia hakemaan.

Katsotaan sitten miten se huominen sujuu. Olen kuitenkin perunut sen Meikun kontrolliajan, sillä en jaksa ottaa paineita siitä, että pitäisi ehtiä vielä sinne kaiken tuon rääkin jälkeen. Gastron hoitaja lupasi, että lääkäri katsoo labrat ja laittavat minulle sitten tietoa niistä. Tarvittaessa etsivät sitten minulle uuden sopivamman ajan vastaanotolle.
Tästä tuli vähän tällainen p...a-juttu. Elämä on tätäkin välillä.